سازمان روانشناسي و مشاوره آماده همكاري با آموزش و پرورش است
محمد حاتمي به مناسبت روز روانشاسي و مشاوره در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، اظهارداشت: در حال حاضر كمتر از 20 هزار نفر روانشناس و مشاور در مدارس كشور مشغول به ارائه خدمات هستند كه اين تعداد در حالي كه بالغ بر 120 هزار مدرسه در كشور وجود دارد، عدد بسيار كمي است.
وي با بيان اينكه سازمان نظام روانشناسي و مشاوره آمادگي دارد به مشاوران و روانشناسان پروانه فعاليت ارائه كند، افزود: صلاحيت مشاوران فعال در مدارس و شرايط يك فرد مشاور توسط اين سازمان تشخيص داده مي شود و اين افراد از اين طريق پس از طي كردن ثبت مشخصات با كسب پروانه مي توانند به عنوان مشاور و روانشناس به فعاليت قانوني خود ادامه دهند.
حاتمي گفت: مراكز خدمت روانپزشكي و مشاوره به جهت توانمند سازي و رصد برخي از مسايل و مشكلات و مهارت هاي زندگي و آموزشي دانش آموزان با آموزش و پرورش تفاهمنامه منعقد كرده و لذا نياز است كه اين رويه همچنان نهادينه شود.
وي تصريح كرد: سازمان نظام روانشناسي و مشاوره معتقد است يك غربالگري در آموزش و پرورش بايد صورت گيرد و از دانش آموزان يك تست سلامت و روان توسط مراكز مجاز از سوي اين سازمان انجام شود و چنانچه افرادي نياز به خدمات روانشناسي و مشاوره داشته باشند سازمان فورا اقدام كند.
حاتمي افزود: سازمان نظام روانشناسي و مشاوره آمادگي دارد بدون اينكه آموزش و پرورش بخواهد فردي را استخدام و يا پولي براي اين منظور هزينه كند و به صورت پاره وقت كارشناسان و مشاوران داراي مجوز را به مدارس كشور روانه كند و مسايل و مشاوره روانشناسي آن مدارس را زير نظر داشته باشد.
وي تصريح كرد: اين حركت گسترده از سوي سازمان براي توسعه همكاري با آموزش و پرورش است و در اين رابطه به انجمن اوليا و مربيان اعلام مي شود، آماده ايم تمام ظرفيت نظام روانشناسي و مشاوره جهت آموزش و مهارت هاي زندگي به والدين دانش آموزان را در اختيار اين انجمن قرار دهيم.
رئيس سازمان نظام روانشاسي و مشاوره گفت: آموزش و پرورش مهمترين نهاد تربيتي كشور و بستر بسيار مناسبي براي پيشگيري از مسايل روانشناختي است و در اين رابطه خيلي از مسايل در حوزه اعتياد كه در آموزش و پرورش بسيار مطرح است، ناشي از نبود روانشناس در اين بخش است.
وي گفت: آموزش و پرورش انسان ساز و رفتار ساز است و اگر از روانشناس و مشاوره در اين بخش استفاده نشود نشانه آن است در ساختار رفتار سازي و انسان سازي كشور مشكل وجود دارد.
حاتمي افزود: سازمان نظام روانشناسي آمادگي دارد معلمان را در رابطه با مسايل و مشكلات روحي رواني دانش آموزان توسط روانشناسان خود آموزش دهد و حتي آمادگي دارد براي كتابهاي درسي و دروس آموزش مهارت هاي زندگي با آموزش و پرورش همكاري داشته باشد.
وي اظهارداشت: مدارس كشور بايد كلاس درس زندگي باشد نه كلاس محفوظات، چرا كه بعد از حضور دانش آموز در جامعه نبايد مشكلات گريبان آنان را بگيرد.