حمید رضا کفاش در همایش بهداشت روان اظهار داشت: برنامه ریزی، تشکیل و ساماندهی امور مشاوره و تربیتی دانش آموزان نیازمند ایجاد یک معاونت و یا یک مرکز یا سازمان است تا بتواند برنامه های کلان بهداشت روان و مشاوره دانش آموزان را برای 10 سال آینده ترسیم کند.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ورود جدی به بحث مشاوره در کتب درسی و محتوای آموزشی و پرورشی نیازمند متفکرین و متخصصین است.
کفاش ادامه داد: باید ابزارهای روان شناختی لازم اعم از آزمون ها، چک لیست ها، پرسش نامه ها و ابزارهای دقیق روانی را ساخته و با بومی سازی به روزآوری کنیم.
وی در ادامه از مرکز نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش خواست تمهیدات لازم از نظر نرم افزاری و سخت افزاری اعم از ساماندهی پرونده الکترونیکی مشاوره، اختصاص فضای مناسب برای مراکز مشاوره و خدمات روانشاختی و هسته های مشاوره مناطق را بیندیشد.
وی به مهمترین برنامه های حوزه مشاوره و بهداشت روان این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: اساسنامه نظام راهنمایی و مشاوره آموزش و پرورش با همکاری دانشگاه های معتبر کشور در حال تدوین است و نظام جامع سلامت روان نیز با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال تدوین است.
کفاش طراحی الگوی جامع هدایت تحصیلی دانش آموزان، شناسایی استعداد، علایق و ویژگی های روانی و رفتاری دانش آموزان، تهیه و تدوین دستورالعمل اجرایی طرح توانمندسازی روانی و رفتاری دانش آموزان، توسعه و تقویت هسته ها و مراکز خدمات مشاوره و روان شناسی و طرح رابطان هسته های مشاوره در مدارس ابتدایی را از دیگر برنامه های در دست اقدام حوزه مشاوره و بهداشت روان وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد.
منبع خبر : خبرگزاری پانا