ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

پيام مقام عالي وزارت آموزش و پرورش به مناسبت هفته بهداشت روان




بهداشت روان يكي از اساسي‌ترين موضوعات بشري در همه اعصار و قرون بوده است، فلسفه‌ي رسالت پيامبران الهي نيز با شعار تأمين سلامت روحي و رواني انسان‌ها براي دست‌يابي به سعادت دنيوي و اخروي از ديگر مسائل مهم مرتبط با موضوع بهداشت روان است. همه تلاش متخصصان حوزه روان شناسي و علوم انساني اين است كه با الهام از تعاليم ديني الگويي از زندگي فردي- اجتماعي ارائه نمايند تا بتواند مسير انسان جهت دستيابي به حيات طيبه را تسهيل نمايند.


مراقبت از سبك زندگي نيازمند عزم ملي است. سبك زندگي، مبّين ارزش‌ها، اعتقادات، باورها و در نهايت جهت‌گيري يك ملت، خانواده و فرد در مسير زندگي مي‌باشد. هر اتفاق و تغييري در دنياي امروزي توسط دولت‌مردان مورد پذيرش قرار مي‌گيرد، اما تغيير در سبك زندگي هزينه گزافي به همراه دارد چون مهمترين ركن يك زندگي اعتقادات و باورهاي ديني ملت ها است كه بايد با يك حساسيت خاصي به مراقبت از آن پرداخت. خاصه اين مسئله در جوامع با اعتقادات ديني از اهميت ويژه برخوردار است. دنياي مدرن و پس از آن دنياي فرا مدرن اگر چه خدمت بزرگي به صنعت، تجارت و رفاه مادي انسان‌ها انجام داده است و اين روند همچنان نيز ادامه دارد، اما اگر مراقب ترميم و حفظ سبك زندگي ملت‌ها، به درستي صورت نگيرد گمگشتي در هويت فردي، اجتماعي و خانوادگي انسان ها را به وادي انواع اختلالات، آسيب‌ها و مشكلات مي‌كشاند.


بي‌شك اختلال هويت چيزي جز نشناختن خود در درون ساختار اعتقادات ديني، اجتماعي و خانوادگي نيست. دنياي امروز دنياي رقابت ذائقه‌هاي فكري و اعتقادي است. البته اعتقادي كه نه از جنس نورانيت باشد، بلكه بعضاً مخلوطي از نيات و خواسته هاي نفساني است كه از جمله اين مسائل برده داري‌هاي نوين، سوء استفاده جنسي سازمان دهي شده، غارت كشورها تحت عنوان مبارزه با تروريسم، راه اندازي جنگ‌هاي قومي و قبيله‌اي كه همه نشانگر اين سياه بازي‌ها است. بنابراين آموزش و پرورش به لحاظ ساختار مفهومي از جايگاه ويژه‌اي در رشد شايستگي‌هاي فردي و اجتماعي برخوردار است.

 

 امروزه نگاه به انسان در آموزش و پرورش، نگاهي دانش آموز محور است يعني شناخت دانش آموز، پرورش استعدادهايش و در نهايت كمك به خلق زندگي فردي و اجتماعي او مهمترين دغدغه هر نظام آموزشي و پرورشي است. توجه به تفاوت‌هاي فردي يعني توجه به ظرفيت‌هاي خدادادي فرد در دستيابي به حيات طيبه و رسيدن به اهداف افق 1404 مي‌باشد. در اين ميان تغيير در باور و نگرش والدين، معلمان و برنامه‌ريزان متولي آموزش و پرورش نيروي انساني كارآمد آينده، با تكيه بر مسائل روان شناختي از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. همه ما مي‌دانيم تا زماني كه خودپنداره، خود كارآمدي، عزت نفس و هر آنچه مربوط به رشد شايستگي‌هاي فردي است، مورد توجه و امعان نظر قرار نگيرد هيچ برون دادي مثمر ثمر نخواهد بود. ما در آموزش و پرورش از صف تا ستاد برنامه ريزي‌ها، اجرا و ارزيابي‌هايمان بايد متكي بر اصول رشد و مسائل روان‌شناختي باشد. به عنوان نمونه انتخاب شاخه و رشته تحصيلي يك اصل مهم و سرنوشت‌ساز در مسير زندگي دانش آموزان است كه به تبع آن آينده شغلي و اجتماعي دانش آموز نيز به اين انتخاب بستگي دارد؛ اما اگر ما توان تصميم گيري و حل مسأله را كه از اركان اصلي انتخاب دانش آموزان مي‌باشد، پرورش ندهيم به طور حتم دانش آموز دچار آشفتگي در تصميم گيري مي‌شود و انتخاب آنان انتخابي همراه با شك و ترديد خواهد بود كه به تبع آن نيز ممكن است دچار انواع آسيب‌هاي تحصيلي مثل بي‌ميلي تحصيلي در دانشگاه، عدم انتخاب شغل مورد نظر مناسب و يأس و نااميدي در مسير زندگي گردد. بنابراين همه شواهد حاكي از اهميت و جايگاه رفيع خدمات مشاوره‌اي علي‌الخصوص مباحث بهداشت رواني است.


مجموعه آموزش و پرورش از نظر ما بايد محيطي با نشاط، جذاب، پذيرا و مسئوليت پذير باشد يعني دانش آموز به معني واقعي كلمه مدرسه را خانه دوم خود بداند و مدرسه كارآمد، مدرسه‌اي است كه ارائه خدمات مشورتي و مشاوره‌اي مهمترين ركن در عرصه تصميم گيري و سياست گذاري است. منظور ما از خدمات مشورتي يعني ارائه خدمات تخصصي مشاوران به مديران، معلمان ، والدين و ساير كاركنان مدرسه براساس نتايج علمي و بررسي‌هاي تخصصي مشاوره‌اي است.


مدرسه‌ي دانش آموز محور يعني ما چه اقداماتي انجام دهيم تا دانش آموز احساس كند به نيازهايش، توانمندي‌هايش و علايق و ارزش‌هايش توسط مسئولان مدرسه درك شده است. معلمان از طريق اطلاعات ارائه شده توسط مشاوران مي‌دانند چگونه با دانش آموزان اين مدرسه به فراخور وضعيت رواني- اجتماعي - تحصيلي‌شان رفتار نمايند. اهداف دروس مرتبط با نيازهاي آموزشي و توانمندي‌هاي دانش آموزان هماهنگ شود، دانش آموز بداند كه معلم در درجه اول همدل و همراه اوست و هيچ قضاوت ارزشي از او ندارد بلكه تسهيل تواناست كه در جهت يادگيري اصول اساسي زندگي، دانش و دانايي محور نظام جمهوري اسلامي ايران مي‌باشد. او مي‌داند كه حتي رنگ انتخاب شده بر روي ديوار مدرسه هم منتج از نيازهاي رشدي اوست. بنابراين منظور ما اين است كه حتي بايد اصول بهداشت رواني به طور جدي در دستور كار قرار گيرد از اين رو مهمترين سياست هاي اين وزارتخانه در زمينه بهداشت روان به شرح ذيل مي‌باشد:
1- طراحي نظام جامع راهنمايي و مشاوره كه از ابتدا تا انتهاي مسير زندگي دانش آموزان در 12 سال تحصيلي را بر پايه اصول روان شناسي و مشاوره به درستي ترسيم نمايد و وظايف تمامي دست اندركاران اين حوزه را نيز با توجه به هر دوره تحصيلي مشخص نمايد.
2- توانمندسازي رواني – اجتماعي دانش آموزان از مهمترين اين دغدغه‌هاست، پرورش دانش آموز با نشاط، مثبت انديش، توانمند، با اخلاق، پيشرو، خلاق و علم طلب بايد به صورت جدي بر آن پرداخته شود.
3- آموزش تمامي كاركنان از صف تا ستاد و آشنايي آنان با مباحث روان شناختي و شيوه‌هاي نوين پرورشي در دستور كار قرار گيرد.
4- ارتباط تنگاتنگ با مراكز علمي و دانشگاهي به منظور تبادل اطلاعات علمي و اجراي طرح‌هاي هماهنگ و مشترك به منظور هم افزايي بيشتر در ارتقاي بهداشت رواني دانش آموزان به ويژه وزارت بهداشت و روان و وزارت ورزش و جوانان مورد عنايت قرار گيرد.
5- طراحي و تدوين برنامه‌هاي كلان آموزش و پرورش با توجه به رويكرد روان شناختي و ارتقاء محور مورد مداقه قرار گيرد. 
6- پژوهش هاي علمي و تخصصي مشاوران در حوزه‌هاي ذي‌ربط مد نظر قرار گيرد.
همه بايد بدانيم بهداشت روان صرفاً در محيط سالم فيزيكي به دست نمي‌آيد بلكه محيط سالم رواني نيز يك اصل مهم است. چه بسا كه محيط فيزيكي كودكان، سالم و آرام باشد اما محيط رواني آنها از درون نا امن و اضطراب انگيز باشد. بنابراين اهتمام جدي به مسأله بهداشت روان و حمايت همه جانبه‌ي مشاوره‌اي امري اجتناب ناپذير است.


در پايان عزم جدي همه صاحب نظران دوستان و همكاران حوزه ستادي، استاني و منطقه‌اي را در تحقق اهداف فوق خواستارم.

 

علي اصغر فاني

وزير آموزش و پرورش

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج