در بخش افتتاحیه این همایش مدیر کل آموزش و پرورش فارس ضمن بیان این نکته که جای خالی پژوهش در نظام آموزش و پرورش ملموس است ، گفت: باید به تحقیقات علمی توجه کرده و بها دهیم، چرا که اگر دانش آموزی میلیون ها نمره بیست بگیرد اما بدون تفکر باشد ارزش نخواهد داشت.
به گزارش اداره روابط عمومی آموزش وپرورش فارس،حمید رضا آذری در همایش دانش آموزی ملاصدرادر باشگاه فرهنگیان شیراز اظهار داشت: ما در کشور دانش آموزان المپیادی و معدل بیست بسیار داریم اما در تولید علم آن گونه که شایان کشور است موارد نداشتیم، خلاقیت و جستجو گری باعث می شود در ذهن زوایای تازه ای پیدا شود.
مدیر کل آموزش و پرورش فارس تصریح کرد: آنچه جای خالی اش در نظام آموزش و پرورش ملموس است پژوهش است، رفتارهای ما علمی نیست و تصمیم دولت مردان ما بر اساس تحقیقات علمی نیست و پژوهش نیست، در صورتی که اگر از قواعد علمی استفاده کنیم قطعا جواب بهتری خواهیم گرفت.
وی ادامه داد: ما باید به تحقیقات علمی توجه کرده و بها دهیم، چرا که اگر دانش آموزی میلیون ها نمره بیست بگیرد اما بدون تفکر باشد ارزش نخواهد داشت.
آذری با بیان اینکه مشکلی که ما در ایران داریم این است که از فکر کردن خسته می شویم، افزود: بزرگترین مشکل مدارس ما شیوه آموزش است، پژوهش و تحقیق بهترین راه در تثبیت یادگیری موثر است.
در ادامه معاون پرورشی وفرهنگی آموزش و پرورش فارس ضمن تأکید بر پژوهش محوری در آموزش و پرورش گفت:بیان مشکلات دانش آموزان از زبان خودشان در آموزش و پرورش کمتر پیش آمده است.
به گزارش اداره روابط عمومی آموزش وپرورش فارس، محمد نظری در همایش دانش آموزی ملاصدرا در باشگاه فرهنگیان شیرازگفت:ملاصدرا متعلق به شیراز است اما آن طور که شایسته است همانند دیگر مشاهیر این شهرستان به آن توجه نشده است،
وی گفت: در حالی که جهان متاثر از اندیشه های والای این شخصیت بزرگ است و هدف از همایش ملاصدرا این بوده است که دانش آموزان تحقیقی کرده و نیازهای همسالان خود را عنوان کند.
معاون پرورشی وفرهنگی آموزش و پرورش فارس بیان کرد: بسیار بوده که ما مسئولان را گرد هم آورده و درخصوص مسائل آموزش وپرورش مشورت کردیم، اما این که ازخود جامعه دانش آموزان بپرسیم که چه مشکلات و نیاز هایی متوجه این قشر هست بسیار کم پیش آمده است
وی گفت: همایش ملاصدرا فرصتی برای دانش آموزان می باشد تا خودشان از خودشان سخن بگویند و مطالبات و عصاره تحقیقات خود را ارائه دهند.
وی با بیان اینکه پژوهش محوری آن است که فرد در مشکلات هم سن و سالان خود کنکاش کرده و تحقیق کند، گفت: بحث پژوهش حلقه گمشده آموزش و پرورش است و تا به حال کمتر به آن پرداخته شده است، حال باید پژوهش را به متن جامعه دانش آموزی بکشانیم.
نظری تصریح کرد: پیش از این اگر سوال می شد عوامل متاثر در پرورش چیست چند گزینه از جمله جامعه، خانواده و دوستان و ... را بیان می کردیم اما امروزه عامل رسانه های مجازی نیز اهمیت زیادی در این خصوص دارد و تحقیقات علمی چشمگیری در این خصوص نبوده است.
لازم به یادآوری است این همایش در راستای پیگیری و تحقق اهداف کمیته پژوهشی مرکز مشاوره اداره کل مبنی بر تقویت روحیه پژوهشگری در دانش آموزان برگزار گردید. دراین همایش پس از فراخوان مقاله و ارزیابی توسط داوران ، تعداد 10مقاله برتر مشخص شدند که در این همایش ضمن تقدیر ازمقالات برتر، فرصت ارائه مقاله به صورت شفاهی و ارائه پوستر نیز به نفرات برتر داده شد.
منبع خبر : اداره مشاوره تربیتی فارس